19 februari 2019

Stadsschilders Schrijver bezoeken Maestro Van Wittel

Kunsthal KAdE: Maestro Van Wittel, Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht.

De Amersfoortse stadsschilders, Floris en Hennie Schrijver brachten een bezoek aan Kunsthal KAdE. Daar hadden zij een ontmoeting met de Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht, Caspar van Wittel (1653-1736).

Caspar van Wittel was een in Amersfoort geboren kunstschilder die rond zijn twintigste naar Italië vertrok. Daar maakte hij in de zeventiende en achttiende eeuw carrière als schilder van Italiaanse stadsgezichten. Rome, Napels en Venetië werden tot in de kleinste details vastgelegd. Zijn werk was zeer in trek bij de rijke Italiaanse welgestelden.

De tentoonstelling begint met het vier meter lange stadsgezicht op Amersfoort van de leermeester van Van Wittel, de Amersfoortse kunstschilder Matthias Withoos (1627-1703). De invloed die Matthias Withoos op de jonge leerling Caspar had, zie je verderop in de tentoonstelling duidelijk terug.

De gebroeders Schrijver blijven met aandacht staan bij de gouacheGezicht op Amersfoort, die Caspar van Wittel (Gaspare Vanvitelli, zoals hij zich in Italië noemde) maakte in 1676. Hij woonde toen één jaar in Italië. De stad Amersfoort is niet helemaal waarheidsgetrouw afgebeeld. Iets wat Floris en Hennie Schrijver in hun stadsgezichten ook vaak doen. "Soms is het voor de compositie beter om gebouwen te verplaatsen, iets te veranderen of geheel weg te laten. Je speelt wat met de omgeving en maakt de stad zo een stukje mooier", vertelt Hennie.

Voordat Van Wittel aan zijn schilderijen begon maakte hij diverse voorstudies. Deze voorstudies worden in KAdE bij de schilderijen tentoongesteld. Floris maakt zelf ook veel voorstudies alvorens hij aan een stadsgezicht begint. "Je krijgt nu een goed beeld van de manier van werken. Op sommige voorstudies zijn de horizontale en verticale hulplijnen te zien die Van Wittel gebruikte om het stadsbeeld en het perspectief zo perfect mogelijk weer te geven. Hennie en ik gebruiken deze techniek 300 jaar later nog steeds om het Amersfoortse stadsgezicht te schilderen. Erg leuk dat we hiermee een kijkje in de keuken van de maestro mogen nemen."


De tentoonstelling geeft ook een hedendaags perspectief. Zo werd de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om, in het spoor van Caspar van Wittel, een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig op het schildersdoek vastlegde. Omdat deze foto's naast de werken van Van Wittel hangen ga je automatisch vergelijken. Al snel kom je tot de conclusie dat er in 300 jaar nog veel herkenbaar is. Alsof Van Wittel zijn schilderijen gisteren heeft gemaakt.

Floris en Hennie hebben veel bewondering voor de opzet en de inrichting van de tentoonstelling. Hennie: "Je kunt zien dat er veel aandacht is besteed aan deze tentoonstelling. Voor Amersfoort is dit een tentoonstelling van wereldklasse. Ik raad iedereen aan om hier naartoe te gaan."

Bij het naar buiten lopen wordt de tweeling Schrijver aangesproken door enkele notabelen van de stad Amersfoort. "Over 300 jaar hangen jullie stadsgezichten ook aan de muren van een Amersfoorts museum!" Hennie lacht en zegt trots: "Als we dan nog niet vergeten zijn, hebben we maar mooi een stukje geschiedenis van de stad Amersfoort geschilderd."

De tentoonstelling Maestro Van Wittel – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht is te zien in Kunsthal KAdE Amersfoort van 26 januari tot en met 5 mei 2019

Meer informatie:
Kunsthal KAdE: Tentoonstelling
De Stad Amersfoort: Maestro Van Wittel